Digitální well-being: Jak nepřetěžovat zaměstnance online

V dnešní době pracuje řada lidí z domova, neustále přepíná mezi videokonferencemi, e‑maily a dalšími digitálními nástroji a zároveň musí zvládat i firemní vzdělávání. Paradoxně tak může právě e‑learning přispět k digitálnímu přehlcení.

Digitální well-being se proto stává klíčovým tématem: chceme přece, aby se zaměstnanci skutečně rozvíjeli, a ne aby se utápěli v notifikacích, stresech z nedokončených kurzů a pocitu, že nic nestíhají. V následujících řádcích si ukážeme, jak díky rozumnému nastavení LMS (Learning Management System) a vzdělávacích procesů udržet e‑learning jako pozitivní a užitečnou součást pracovního dne.

Proč (a jak) může e‑learning přetěžovat

Příliš mnoho kurzů
Nadšení z online vzdělávání často vede k nabídce obrovského množství kurzů, které má zaměstnanec absolvovat. Jenže čím více povinných témat a certifikací, tím častěji lidé zažívají frustraci z toho, že „pořád něco nestíhají“.

Neustálé notifikace a deadliny
Když systém zasílá upozornění na blížící se termíny nebo neustále připomíná, kolik dní zbývá do dokončení, zaměstnanci se cítí pod neustálým tlakem – podobně jako u zahlcené e‑mailové schránky či neustálých chatových zpráv.

Zdlouhavé a nezáživné lekce
Pokud jsou kurzy dlouhé, monotónní a postrádají interaktivní prvky, lidé je začnou vnímat jako povinnost, která jim jen ubírá čas z běžné práce. Chybějící variabilita obsahu a nápaditost formy pak vede k nižší motivaci.

Digitální well-being ilustrační obrázek

Digitální well-being ve vzdělávání

Digitální well-being usiluje o rovnováhu mezi tím, aby technologie usnadňovaly práci a zlepšovaly kvalitu života, a tím, aby člověka zbytečně nezahlcovaly. Jak tento koncept aplikovat do e‑learningu? Pokud se můžeme „odpíchnout“ od třech bodů uvedených v předchozím odstavci pak:

Méně je někdy více
Namísto nabídky dvacítky kurzů, které musí zaměstnanec zvládnout najednou, je lepší vybrat ty opravdu nejdůležitější a zbytek ponechat jako dobrovolnou možnost či nutnost jejich absolvování posunout do dalšího období. Zmenší se tak tlak a lidé se lépe soustředí na to, co je opravdu hodnotné.

Respekt k pracovnímu rozvrhu
Ideální je poskytnout zaměstnancům vyhrazený čas na učení, aby nemuseli studium „lámat“ přes osobní či rodinný život, nebo se učit pozdě večer. Podpora efektivního plánování minimalizuje stres z toho, že se školení musí vměstnat do už tak plného kalendáře.

Krátké a interaktivní formáty
Microlearning, tedy lekce v řádu několika minut, je pro většinu lidí stravitelnější a méně zatěžující než hodinová videopřednáška. Přidáním interaktivních prvků, jako jsou kvízy či simulace, navíc zvyšujete motivaci pokračovat.

 

Tipy, jak LMS nastavit s ohledem na well-being

Správné nastavení LMS hraje klíčovou roli v tom, jak lidé e‑learning vnímají. Existuje několik konkrétních opatření, která mohou digitální zátěž výrazně omezit:

  • Inteligentní notifikace: Místo neustálého zasílání připomínek ke každému kroku lze zvolit třeba týdenní shrnutí, případně dát uživatelům možnost volby, zda chtějí upozornění dostávat denně, nebo jen jednou za čas.
  • Rozumné deadliny: Nikdo nestojí o deset kurzů, které musí dostudovat v jednom jediném měsíci. Plánujte povinná školení v delším časovém horizontu, aby měli lidé možnost nastavit si vlastní tempo.
  • Speciální „minutky“ a prostor pro pauzy: Přímo v LMS můžete mít návody, jak si učení rozvrhnout (např. doporučení studovat 20 minut denně a pak si dát pauzu) nebo používat chatboty, které uživatele citlivě upozorní, že už se učí delší dobu v jednom kuse a je čas si protáhnout nohy.
  • Dobrovolné kurzy: Pokud nejde o povinná či legislativní školení, je lepší dát lidem možnost volby. Kdykoli cítí, že jsou zahlceni, mohou kurz odložit na později. Nebo nabídněte kurzy formou benefitu, který mohou zaměstnanci čerpat dle uvážení.

 

Vše je hlavně o lidech

Sebelepší LMS nestačí, pokud chybí zdravá firemní kultura, která podporuje otevřenou komunikaci a digitální well-being. Zaměstnanci by měli mít jistotu, že pokud se cítí být zahlceni online kurzy, mohou to s nadřízenými probrat a najít společné řešení.

Současně je dobré nezapomínat na respekt k osobním hranicím. E‑learning neznamená, že lidé musí být v pohotovosti 24/7. Pokud někdo neodpoví na dotaz v kurzu o víkendu, nemělo by to být vnímáno jako chyba. E‑learning dokáže člověka posouvat profesně i osobnostně, ale jen tehdy, když nepřispívá k digitálnímu vyhoření.

 

Správné nastavení vzdělávacího prostředí a promyšlené plánování je proto naprosto zásadní. Díky zdravému přístupu k digitálnímu well-beingu budete mít nejen spokojenější zaměstnance, ale i efektivnější vzdělávání, které plní svůj skutečný účel – podporovat růst a motivaci, nikoli přidávat další stres.

Pokud hledáte vhodný vzdělávací systém, s výběrem vám může pomoci Katalog LMS, který jsme nedávno spustili na adrese www.vzdelavaci-systemy.cz. Pokud byste rádi spíše osobní konzultace či úvodní analýzu vašich potřeb, můžete mi rovnou napsat.